گزارش فعالیت های اتحاد جمهوریخواهان ایران در فاصله دو همایش

مواضع سیاسی اجا:

در فاصله همآیش هفتم تاکنون همواره در مقاطع مختلف هیات سیاسی اجرائی در قبال مهم ترین اتفاقات روز واکنش نشان داده است. یکی از مهم ترین مسائلی که در این دوره به طور مرتب در مرکز توجه قرار داشت، سیاست خارجی کشور و تلاش برای ارائه‌ی راه حل برای تنش زدایی از آن و دعوت به عادی سازی مناسبات با دیگر کشور ها بخصوص آمریکا و برخی از همسایگان در منطقه بوده است. طبعا ما همان طور که روند مذاکرات منجر به برجام را با دقت پیگیری کرده و خواستار ادامه‌ی مذاکرات برای حل مشکلات دیگر با امریکا و غرب بودیم، در تداوم آن نیز تاکید ما عمدتا بر ضرورت تغییر سیاست خارجی به عنوان تنها راه برای حل مشکل انزوای بین المللی کشور، گشایش اقتصادی و امکان برخورداری از مناسبات عادی با همسایگان در منطقه و دیگر کشورهای جهان می دانستیم. اما متاسفانه علیرغم تاکید همه‌ی نیروهای خیرخواه کشور بر گشایش سیاسی، ادامه‌ی مذاکرات با آمریکا به جائی نرسید و با تغییر دولت در آمریکا روزنه‌ای که باز شده بود، به کلی بسته شد و مخالفان توافقنامه برجام سکان قدرت را در دست گفتند و همراه با مخالفان این توافق در منطقه، در راس آن ها دولت دست راستی اسرائیل و در همسویی کامل با مخالفان «آتش به اختیار» داخلی باب مذاکره کلا بسته شد و عقب نشینی از برجام و احیای تحریم و تهدید به جنگ و درگیری دوباره آغاز شد.

حضور نظامی و دخالت‌های جمهوری اسلامی در مناقشات منطقه‌ای و جنگ‌های نیابتی که در منطقه در جریان است و اقدامات نمایشی فرماندهان در مورد آزمایشات موشکی اوضاع را پیچیده ‌تر کرده است.

اکنون کشور ما در شرایط بسیار دشوار از هر نظر قرار دارد. نیروهای جنگ طلب به دنبال آشوب بیشتر هستند. هر جرقه ای می تواند آتش جنگی دیگر را در خلیج فارس شعله‌ور کند، علاوه بر فاجعه‌ی محیط زیستی عظیم، کشتار ویرانی دیگری و خسارات اقتصادی جبران‌ناپذیری را دامن بزند. نگرانی از این وضعیت، هشدار به عواقب ادامه‌ی تدارک نظامی سنگین دولت آمریکا در منطقه و  سیاست‌های تنش‌زای رهبری جمهوری اسلامی دغدغه‌ی همه‌ی نیروهای سیاسی میهن دوست کشور ما و مضمون بسیاری از موضع گیری های مشترک اتحاد جمهوریخواهان ایران (اجا) با سه حزب و سازمان دیگرجمهوریخواه، حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و همبستگی جمهوری خواهان ایران (هجا) طی بیش از یک سال گذشته بوده ‌است.

علاوه براین،

–    حمایت از مبارزات مدنی و اعتراضی مردم،

–    دفاع از حق اعتراض و اعتصاب کارگران در احقاق حقوق خود،

–    -پشتیبانی از خواست‌های زنان، معلمان، بازنشستگان، دانشگاهیان

–    آزادی زندانیان سیاسی اعم از فعالان مدنی، سیاسی، روزنامه نگاران،

–    اعتراض علیه اعدام‌ها

عمده‌ی مسائلی بوده‌اند که اعلامیه‌های ما به آن‌ها پرداخته شده است.

در این دوره، ما بعد از بحث‌های مفصلی در بین دوستان و چندین جلسه در شورای هماهنگی، بیانیه ای در رابطه با ولایت فقیه و ضرورت لغو آن انتشار داده‌ایم و سعی کرده‌ایم به درک جمع‌بندی شده‌ای در مورد یکی از موضوعاتی که همواره مورد اختلاف بوده و در همآیش ششم چگونگی برخورد به آن به عنوان موضوع بحث به شورای هماهنگی محول شده بود، در این دوره به نتیجه‌ رسانده، منتشر کنیم.

هم چنین بیانیه‌ی دیگری در رابطه نهادهای مدنی و مبارزات آن ها برای دمکراتیزه کردن جامعه داده ایم که در آن نگاه خود به نقش و جایگاه مبارزات مدنی را تنظیم و ارائه کرده ایم.

در مجموع در این دوره ما ۳۶ اعلامیه، بیانیه، پیام و اطلاعیه با امضای هیات سیاسی اجرائی و حدود ۲۰ مورد بیانیه مشترک با امضای چهار جریان جمهوریخواه و در موارد معدودی سه جریان منتشر کرده ‌ایم.

 

همکاری و ائتلاف با نیروهای جمهوریخواه:

در فاصله همایش هفتم تاکنون تحول مهم و مثبتی که رخ داده است، همکاری و همگرائی چهار جریان جمهوریخواه  است. این همکاری ها نخست با سه جریان و تعدادی از کنشگران منفرد آغاز گشت و بعد از تشکیل حزب چپ ایران (فدائیان خلق) که جریان‌های بنیانگذار آن در مباحث اولیه برای این همکاری ها مشارکت داشتند، همکاری‌های چهار جریان شکل قطعی تر به خود گرفت. در آغاز کار دوستان منفرد هم یک پای شکل‌گیری این همکاری‌ها بودند.

در جریان این همکاری ها، روی مبانی این همکاری‌ها، هم چنین طرح‌هایی برای ادامه و گسترش آن‌ها مورد بحث قرار گرفت که  علیرغم سرعت اولیه، در تفاهم بر سر مبانی و طرح ساختاری که برای ائتلاف ارائه شده بود، در عمل ادامه‌ی کار با وقفه و دشواری مواجه گشت. موضوعات مورد اختلاف و مورد تاکید هر کدام از جریانات فعلا امکان فراتر رفتن از حد کنونی ساختارسازی را محدودتر کرده‌است و همکاری های چهار جریان فعلا در حد همین موضع‌گیری‌های مشترک ادامه دارد و فراتر رفتن از آن نیازمند گفت‌و‌گوهای بیشتر و تفاهم نزدیک تر بر سر مبانی و یافتن تفاهمات جدید برای چگونگی ارتقاء این همکاری‌هاست.

از نظر ما تلاش برای تقویت این همکاری‌ها و ارتقاء سطح آن‌ها و دعوت از جریان‌های جمهوریخواه دیگر برای پیوستن به این مجموعه گام مهم در جهت ایجاد یک ثقل جمهوریخواهی موثر در سپهر سیاسی کشور است.

روابط با دیگر نیروهای سیاسی به روال همیشگی هم چنان ادامه دارد. ما سعی می کنیم با همه نیروهای سیاسی رابطه‌ی دوستانه داشته‌باشیم و با آن ها پیرامون مسائل مهم سیاسی تبادل نظر و همفکری کنیم و در مواردی که امکانپذیر باشد، دست به اقدام مشترک هم بزنیم.

روابط بین المللی:

در زمینه‌ی روابط بین المللی ما اقدام خاصی انجام نداده ایم ولی  معمولا دوستان عضو اجا روابطی با احزاب، نهادها و شخصیت‌های سیاسی و مدنی کشورمحل سکونت خود دارند و اقداماتی را در موارد لازم انجام می دهند. در مورادی اطلاعیه‌هایی هم در رابطه با اتفاقاتی که افتاده است، از سوی نهادهای کشوری اجا از جمله در آمریکا و سوئد داده شده‌است.

فعالیت ارگان‌های اجا :

شورای هماهنگی اجا: در این دوره شورای هماهنگی جلسات متعددی داشته است که موضوع اصلی اکثر آن ها عموما مباحث سیاسی روز بوده است و در مواردی هم به مباحثی اختصاص داشته است که در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شده است. مثل مورد بیاینه‌ی لغو ولایت فقیه. علاوه بر این هیات رئیسه شورا در این دوره جلسات منظمی داشته و در پیشبرد کارها و تسهیل تصمیم‌گیری ها نقش موثری داشته‌است.

هیات سیاسی اجرائی: هیات سیاسی اجرائی (هسا) در ایندو دوره تلاش کرد اداره امور سیاسی و تشکیلاتی اجا را به پیش برد. جلسات هفتگی هیات سیاسی اجرائی در طول این دوره جز در موارد نادر همواره برگزار شده است. شرکت در جلسات و مباحث آن برای اعضای شورا و هم چنین اعضای علاقمند اجا آزاد بود. شرکت فعال دوستان در مباحث و پیشبرد فعالیت ها جزئی از هدف این جلسات بود. در این جلسات هسا علاوه بر رسیدگی به کارهای اجرائی، روی مهم ترین مسائل سیاسی روز بحث و اظهار نظر می‌شد و در مواردی که لازم تشخیص داده می شد، تصمیم به موضع گیری و انتشار بیانیه می‌شد.

فعالیت گروه‌های کاری اجا:

سایت: سایت جمهوری در این دوره فعال بوده، علاوه بر انتشار بیانیه‌ها و مقالات اعضا، نقطه نظرات دیگر نیروهای جمهوریخواه از هر طیفی را نیز منعکس نموده است.

تلگرام: تلگرام اجا نیز در این دوره فعال شد و بطور مرتب  مهم ترین مسائل روز و مواضع اجا و سایر  نیروهای جمهوریخواه را منعکس نموده است.

فیسبوک: فیسبوک اجا همچنان فعال بوده  و عمدتا مطالب سایت اجا را در اختیار مراجعه کنندگان قرارداده است.

برنامه‌های تلویزیونی: در این دوره در جریان همکاری بین نیروهای جمهوریخواه امکاناتی برای تهیه برنامه‌های تلویزیونی فراهم شده است که دوستان ما هم در آن ها مشارکت دارند.

میزگرد جمهوری‌خواهی که با شرکت نمایندگان چهار جریان جمهوریخواه  برای بحث روی مباحث و مسائل روز برگزار می شود، به صورت برنامه از تلویزیون اینترنتی رنگین کمان پخش می شود.

برنامه پویش تلویزیون اندیشه، برنامه ای که توسط اقای گوهرزاد تهیه و پخش می شود، اخیرا توسط سه جریان جمهوریخواه، اجا، هجا و حزب چپ ایران (فدائیان خلق)از نظر مالی پشتیبانی می شود و دوستان اجا هم در تدارک برنامه‌های آن مشارکت دارند.

Print Friendly, PDF & Email